Zadzwoń do nas: (22) 844 19 84 / (22) 844 80 77 / 665 777 244 Email: kociesprawy@kociesprawy.pl

Nie masz jeszcze prenumeraty naszego magazynu?  Zamów

BALANS BIELI – Tekst Agnieszka Zakrzewska

PORTRET W IDEALNEJ KOLORYSTYCE

Tekst i zdjęcia: Agnieszka Zakrzewska 

Za oknami króluje jesień, wieczory stają się coraz dłuższe, a naturalnego światła do fotografii z dnia na dzień mamy do dyspozycji coraz mniej. Jest to więc dobry moment, by powrócić do nieco bardziej technicznych kwestii w naszym cyklu poświęconym kociej fotografii, a dokładniej – by zmierzyć się z zagadnieniem balansu bieli.

 
Jeżeli lubicie fotografować swojego kociego przyjaciela, istnieje duża szansa, że z zagadnieniem balansu bieli już się spotkaliście, choćby nieświadomie. Nawet jeśli sama nazwa nie jest Wam znana, znane są Wam prawdopodobnie najpopularniejsze konsekwencje jego niewłaściwego doboru – a mianowicie zdjęcia, które są zbyt niebieskie, czerwone lub zielone. Ale zacznijmy od początku.

 Kolorowe problemy z balansem bieli

(...)

Światło nie do końca białe
Każdy z nas z pewnością nie raz widział już ilustrację promienia światła rozszczepionego poprzez pryzmat – efektem jest tęcza. Dzięki temu wiemy, że światło białe jest w rzeczywistości mieszaniną wielu kolorów, od czerwieni po fiolety. Najważniejsze kolory to czerwony, niebieski i zielony. Ale w zależności od źródła światła, natężenia tych świateł składowych mogą być różne i w rezultacie to, co nazywamy światłem białym, może być w rzeczywistości lekko zabarwione na jeden z tych kolorów.
Nasze oko jest na tyle zaawansowanym narzędziem, że potrafi zrekompensować różnice w natężeniu świateł składowych, dlatego światło zawsze będziemy widzieć jako białe. Ale matryca aparatu jest mniej zaawansowana niż ludzkie oko, więc nie zawsze sobie z tym problemem poradzi, dlatego właśnie nasze zdjęcia są często zabarwione na niebiesko, zielono czy czerwono. I potrafią to być niestety bardzo silne przebarwienia – czego przykładem są zdjęcia 1–4.
  

Zdjęcia nr 1–4.
Nieprawidłowo dobrany balans bieli może bardzo mocno zniekształcić kolorystykę, czego przykładem są powyższe zdjęcia. Zaczynając od górnego lewego rogu i idąc zgodnie z ruchem wskazówek zegara, widzimy
zdjęcie z prawidłowo dobranym balansem bieli, a następnie zbyt niebieskie, zbyt czerwone i zbyt zielone.

Więcej przeczytasz w magazynie KOCIE SPRAWY Nr 133 Listopad 2013