Zadzwoń do nas: (22) 844 19 84 / (22) 844 80 77 / 665 777 244 Email: kociesprawy@kociesprawy.pl

Nie masz jeszcze prenumeraty naszego magazynu?  Zamów

TANIEC KREACJI I DESTRUKCJI KIRCHNERA

Tekst: Alicja Szubert-Olszewska

Sztuka ekspresyjna, podobnie jak symboliczna, istniała w każdej epoce.
Termin ekspresjonizm, jako nazwa kierunku artystycznego, został użyty po raz pierwszy około roku 1910 w odniesieniu do grupy artystów niemieckich z ugrupowania „Die Brucke”, założonego w Dreźnie w 1905 r. przez czterech studentów architektury. Duchowym przywódcą tej grupy był Ernst Ludwig Kirchner.


 Ugrupowanie to było wyczulone na napięcia i zagrożenia, jakie niósł ówczesny system. Swoją misję realizowało, dążąc do oczyszczenia sztuki z nawarstwień konwencjonalnego akademizmu oraz odrzucając uznane kanony artystyczne. Ekspresjoniści zajmowali się analizą instynktów ludzkich, przedstawiali strach, przemoc, udrękę. Odrzucali też wszelkie skrępowania, jeśli idzie o formę czy metodę artystyczną.

Ernst Ludwig Kirchner, z wykształcenia architekt, z miłośnika malarstwa bardzo szybko przemienił się
w praktyka, najpierw odkrył więc w sobie grafika, potem malarza.

(...)

Jeszcze przed końcem wojny, w 1917 r., artysta opuszcza Niemcy i przenosi się do Szwajcarii – tam powstały dwa jego „kocie obrazy”. Kirchner namalował je w tym samym czasie, ale różnią się one tak samo zdecydowanie, jak oba jego autoportrety.
Na płótnie „The Living Room” widzimy czarnego kota śpiącego w spokojnej pozie na barwnej sofie. Nastrój familijnej harmonii i ciepła tworzy aurę spokojnej radości oraz prostoty. Kot dzięki instynktowi jest bezpiecznie wtopiony w byt, w świat ludzi. Obraz piękny, „smaczny”, bliski formą francuskim postimpresjonistom.

Krańcowo różny od tego płótna jest „Siwy kot na poduszce”.


Więcej przeczytasz w magazynie KOCIE SPRAWY Nr 144 – Październik 2014